+34 935 550 929

PRESENTACIÓ
Unas palabras más a propósito de los niños. Basta detenernos por un momento en alguna aldea o pueblo, o incluso, sencillamente, en medio del campo, para que enseguida nos rodee un nutrido grupo de niños. Todos, indescriptiblemente harapientos. Todos, con unos inimaginables andrajos que hacen las veces de pantalones y de camisas. Como única fortuna, como único alimento, una calabaza pequeña con un poquito de agua. Todo pedazo de pan o de plátano desaparecerá, engullido, en un abrir y cerrar de ojos. Entre estos niños, el hambre es algo habitual, una forma de vida, una segunda naturaleza. Y, sin embargo, lo que piden no es pan ni fruta, ni siquiera dinero.
Piden un lápiz.
Un bolígrafo. Su precio: diez centavos. Sí, pero ¿de dónde sacarlos?
Y a todos ellos les gustaría ir a la escuela, les gustaría estudiar. A veces incluso van a la escuela de un poblado (un lugar al aire libre, de un gran mango), pero no pueden aprender a escribir porque no tienen con qué hacerlo, no tienen lápiz.”[1]
 Amb aquestes paraules Ryszard Kapuscinski descriu les ganes d’aprendre de la infantesa africana. Com allà, aquí i a molts altres llocs del nostre planeta l’ensenyament és un dret inaccessible per a la població degut a unes condicions socials que els condemna a l’analfabetisme i a la ignorància. Però allà, aquí i a molts llocs del nostre planeta molts mestres i moltes escoles, a vegades al marge dels circuits reglats, intenten posar el seu gra de sorra per canviar aquestes situacions. A tots aquests mestres, Orlando Pineda , germà Cristí, la Rosa …., a totes aquestes escoles que neixen en el porxo d’una casa, a l’ombra d’un arbre, els locals d’una parròquia…, a tots i totes les que creuen que la pedagogia, l’amor i l’ensenyament són les úniques armes capaces de transformar la nostra societat, a tots ells en aquesta Quinzena Intercultural els hi volen rendir un petit homenatge. Perquè ells són el llapis, ells són la llum i ells són l’escola.
[1] Ryszard Kapuscinski, Ébano, Ed. Anagrama . Barcelona